Gå til hovedinnhold

Jeg var der

Alle sitter i sirkel. Lederen begynner å fortelle et eventyr. Når som helst bryter en deltager inn, og overtar historien ved å si: Jeg var der, for å så bli avbrutt av en annen. Elevene kan legge til, korrigere, finne på hva som skjer i fortellingen.

Kilde: "Innføringsbok i muntlig fortellerkunst" av Heidi Dahlsveen 

Populære innlegg fra denne bloggen

Øyekontakt

To og to sammen. Stå i grunnstilling overfor hverandre og se hverandre rett inn i øynene. Høres lett ut, men er det ikke! Når kontakten er oppnådd begynner den ene å bevege en arm. Den andrefølger bevegelsen som et speil., uten å slippe øyekontakten. Gjør det sakte og presist, se ikke på armen, men inn i den andres øyne. Når det fungerer, bruk begge armene. Bytt på å føre. Når dere er godt inne i det kan dere flytende bytte på å føre slik at det til slutt i realiteten ikke er noen som førerer, bare synkroniserte bevegelser. Kilde:  http://fuv.hivolda.no/prosjekt/stenboi/leker_i_drama.htm  (utgått adresse)

3 ting i maten

3 spillere på scenen. Leken foregår i tv-køkkenet, hvor de 3 er skal lage en sammenkokt rett. Publikum velger 3 krydderier som skal i retten og en tilhørende følelse. (eks. grinegulrøtter osv.) Når man smaker på retten, etter å ha tilsatt et eller flere krydderier, får man følelseseffekten av den/disse. En imaginær klut fjerner effekten av ingrediensen. (Oversatt fra dansk) Hentet: https://bricksite.com/umdkvartetten/impro-oevelser

3 ting til felles

Deltagerne går sammen i grupper på 3 personer. Hver gruppe skal finne tre ting alle i gruppen har til felles. F.eks. kjæledyr, øyefarge, antall søsken, hva de kan like/ikke like. Når de har funnet uy av hva de har til felles deles det med resten av deltagerne i gruppen. (Oversatt fra dansk) Hentet: https://bricksite.com/umdkvartetten/impro-oevelser.