Gå til hovedinnhold

Strikkepinnen går

"I en ring eller bak pultene. Elevene har hendene på bordet og tripper med fingrene. Når lederen sier "hogg" settes hendene på høykant og når lederen sier "strikkepinenn går" begynner man å trippe med fingrene igjen. Her gjelder det å følge med, for læreren kan lure med å gjøre det motsatte av det hun sier med hendene. Elevene skal alltid gjøre det læreren sier og ikke det hun gjør."

Kilde: "Drama som læringsform i grunnskolen" av Malin Kathrine Vik

Populære innlegg fra denne bloggen

Øyekontakt

To og to sammen. Stå i grunnstilling overfor hverandre og se hverandre rett inn i øynene. Høres lett ut, men er det ikke! Når kontakten er oppnådd begynner den ene å bevege en arm. Den andrefølger bevegelsen som et speil., uten å slippe øyekontakten. Gjør det sakte og presist, se ikke på armen, men inn i den andres øyne. Når det fungerer, bruk begge armene. Bytt på å føre. Når dere er godt inne i det kan dere flytende bytte på å føre slik at det til slutt i realiteten ikke er noen som førerer, bare synkroniserte bevegelser. Kilde:  http://fuv.hivolda.no/prosjekt/stenboi/leker_i_drama.htm  (utgått adresse)

3 ting i maten

3 spillere på scenen. Leken foregår i tv-køkkenet, hvor de 3 er skal lage en sammenkokt rett. Publikum velger 3 krydderier som skal i retten og en tilhørende følelse. (eks. grinegulrøtter osv.) Når man smaker på retten, etter å ha tilsatt et eller flere krydderier, får man følelseseffekten av den/disse. En imaginær klut fjerner effekten av ingrediensen. (Oversatt fra dansk) Hentet: https://bricksite.com/umdkvartetten/impro-oevelser

3 ting til felles

Deltagerne går sammen i grupper på 3 personer. Hver gruppe skal finne tre ting alle i gruppen har til felles. F.eks. kjæledyr, øyefarge, antall søsken, hva de kan like/ikke like. Når de har funnet uy av hva de har til felles deles det med resten av deltagerne i gruppen. (Oversatt fra dansk) Hentet: https://bricksite.com/umdkvartetten/impro-oevelser.